Μόλις 31 εκατ. ευρώ αγοράστηκαν από την εταιρεία Apollo Aviation Group τα 4 παροπλισμένα αεροσκάφη τύπου Airbus A340-300 των Ολυμπιακών Αερογραμμών.
Την απόφαση για την πώληση έλαβε η Διυπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων, ενώ, σύμφωνα με την «Ημερησία», πιλότοι και τεχνικοί της πρώην Ολυμπιακής κάνουν λόγο για εξαιρετικά χαμηλή τιμή προσθέτοντας ότι στο πλαίσιο της αποκρατικοποίησης της εταιρείας τα αεροπλάνα αυτά εκτιμήθηκαν το 2009 σε περίπου 25 εκατ. ευρώ το καθένα.
«Εάν τα αεροσκάφη είχαν πωληθεί με το κλείσιμο της εταιρίας όταν ακόμα ήταν πλόϊμα η τιμή και για τα 4 θα μπορούσε να φτάσει ακόμα και στα 170 με 180 εκατ. ευρώ» είπε στην «Ημερησία» ο πρώην πρόεδρος της Ένωσης Χειριστών της Ολυμπιακής, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος.
Τι απαντά η ΔΕΑΑ
Με ανακοίνωση της η Γραμματεία της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων και Αναδιαρθρώσεων (ΔΕΑΑ) παρείχε διευκρινίσεις για τον διαγωνισμό, τις προσφορές και την πώληση των 4 αεροσκαφών.
«Κατά τον πρώτο διεθνή ανοικτό διαγωνισμό που προκηρύχθηκε από την ΔΕΑΑ στο τέλος του 2009, η πλειοδότρια εταιρία (Cirrus International) που είχε προσφέρει το ποσό των 97 εκατ. δολαρίων απέσυρε το ενδιαφέρον της εξαιτίας αδυναμίας χρηματοδότησης της συναλλαγής. Μετά από εξέταση των υπολοίπων προσφορών που είχαν υποβληθεί στο πλαίσιο αυτού του πρώτου διαγωνισμού και τις σχετικές εισηγήσεις των χρηματοοικονομικών και νομικών συμβούλων, ο διαγωνισμός κηρύχθηκε άγονος τον Δεκέμβριο του 2010 και αποφασίστηκε η επαναπροκήρυξή του από τη ΔΕΑΑ» σημείωσε η ΔΕΑΑ.
Παράλληλα ανέφερε ότι με πρόσφατη εκτίμηση των τεχνικών συμβούλων της Lazard, μόνο το κόστος της επένδυσης που θα απαιτείτο για να καταστούν πλήρως αξιόπλοα σήμερα θα υπερέβαινε τα 47 εκατ. δολάρια.
Ο δεύτερος διεθνής ανοικτός διαγωνισμός προκηρύχθηκε από τη ΔΕΑΑ στις αρχές του 2011, πριν την ίδρυση του Ταμείου Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας του Δημοσίου, και το στάδιο των τελικών προσφορών έληξε στις 20 Ιουνίου 2011.
Πλειοδότης ανακηρύχθηκε τον Αύγουστο του 2011, σύμφωνα με την ΔΕΑΑ, η Apollo Aviation Group, η οποία και προσέφερε το μεγαλύτερο τίμημα, δηλαδή 40,4 εκατ. δολάρια, μεταξύ των εταιριών που συμμετείχαν στην τελική φάση της διαδικασίας.
Οι άλλες τρεις εταιρείες που συμμετείχαν στην τελική φάση της διαδικασίας ήταν η AerSale Inc. (35 εκατ. δολάρια), η AAR Corp. (33,6 εκατ. δολάρια) και η Universal Asset Management Inc. (24,04 εκατ. δολάρια).
«Η διεθνής αγορά γι’ αυτόν τον τύπο αεροσκαφών βαίνει μειούμενη επειδή εκτιμήθηκαν από τους αερομεταφορείς ως κοστοβόρα (εξάλλου και η Airbus διέκοψε πρόσφατα την παραγωγή τους). Οποιαδήποτε δε περαιτέρω καθυστέρηση ως προς την πώληση, πέραν του χρονικού ορίου που είχε τεθεί από το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής, θα ενείχε σημαντικό κίνδυνο ακόμη μεγαλύτερης ή μάλλον ραγδαίας απαξίωσης των από διετίας σταθμευμένων αεροσκαφών για τεχνικούς λόγους (λήξη ισχύος και άλλων ανταλλακτικών και μερών)» υπογράμμισε η ΔΕΑΑ, που εκτίμησε ότι αν προκηρυσσόταν και νέος διεθνής διαγωνισμός τότε οι προσφορές θα ήταν ακόμη μικρότερες.
Αντιδράσεις από τα κόμματα
Εξηγήσεις από την ΔΕΑΑ ζήτησε ο υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Μεταφορών, Επικοινωνιών και Δικτύων της ΝΔ, Μιχάλης Παπαδόπουλος
«Γιατί δεν ακολουθήθηκε η προβλεπόμενη από το νόμο διαδικασία (πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του ν. 3986/2011 “Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012 - 2015”) και προτιμήθηκε η απευθείας πώληση των αεροσκαφών από τη Διυπουργική Επιτροπή, χωρίς τη μεταβίβασή τους στο Ταμείο Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας;» διερωτάται ο Μιχάλης Παπαδόπουλος και καλεί την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ να απολογηθεί για την καθυστέρηση στην διαδικασία της πώλησης των αεροσκαφών. «Ενώ το Δημόσιο πλήρωσε 472 εκατ. ευρώ για να αγοράσει, το 1999, τα αεροσκάφη αυτά, σήμερα εισπράττει το ευτελές - σε σχέση με την τιμή αγοράς - τίμημα των 31 εκατομμυρίων ευρώ» υπογραμμίζει ο υπεύθυνος του αρμόδιου τομέα της ΝΔ.
«Στην υπόθεση αυτή απεικονίζονται ξεκάθαρα δύο πράγματα : Από τη μια, το πάρτι του παρελθόντος στην Ολυμπιακή και στο Δημόσιο γενικότερα, από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, που φαίνεται ξεκάθαρα στο ποσό που δαπανήθηκε για την αγορά των αεροσκαφών, τα οποία εκμισθώθηκαν στη συνέχεια σε μια προβληματική εταιρεία. Και από την άλλη, οι ασυγχώρητες καθυστερήσεις και οι άστοχοι χειρισμοί της τελευταίας διετίας που επιβάρυναν την κατάσταση της χώρας και κατέληξαν στο συγκεκριμένο αποτέλεσμα που ζημιώνει σοβαρά το Ελληνικό Δημόσιο και τους Έλληνες πολίτες» κατέληξε ο Μιχάλης Παπαδόπουλος.
Για «αδράνεια» των κυβερνήσεων που έχει μεγάλο κόστος έκανε λόγο ο εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Συμμαχίας. «Η αδράνεια των κυβερνήσεων έχει κόστος και μάλιστα μεγάλο, το οποίο πληρώνει ο ελληνικός λαός. Στην υπόθεση των τεσσάρων Airbus της παλιάς Ολυμπιακής, που είναι αντίστοιχη με αυτή της καθυστερημένης πώλησης του ποσοστού του ΟΤΕ, η αδράνεια κόστισε στον ελληνικό λαό τουλάχιστον 65 εκατομμύρια ευρώ» ανέφερε ο Δημήτρης Ζαφειριάδης.
«Και στις δύο περιπτώσεις η καθυστέρηση στη λήψη αποφάσεων, αλλά και η μακροχρόνια υπονόμευση της πολιτικής των αποκρατικοποιήσεων, οδήγησε σε πολύ χαμηλότερο τίμημα. Από τις εξελίξεις προκύπτει ότι η πρόβλεψη για πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων 50 δισ. ευρώ σε πέντε χρόνια (που πρότειναν ΠΑΣΟΚ και ΝΔ και αφελώς δέχθηκε η τρόικα) είναι μη ρεαλιστική, όπως εξ’ αρχής έχει επισημάνει η Δημοκρατική Συμμαχία» υπογράμμισε ο εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Συμμαχίας.
Πηγή:REAL
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου